Schemat realizacji
Schemat realizacji projektu
Wizja ogólna:
Na podstawie rozmów z klientem ustalamy czego tak naprawdę potrzebuje.
Planowanie
Tworzymy kompleksowy plan informatyzacji uwzględniający zapotrzebowanie klienta na oprogramowanie, sprzęt oraz model wdrożenia.
Wdrożenie:
Przystępujemy do implementacji nowych rozwiązań w środowisku klienta, wspieramy go swoją wiedzą i doświadczeniem.
W zarządzaniu projektami wykorzystujemy program JIRA AGILE oparty na podejściu agile.
Agile to pojęcie obejmujące wiele elastycznych sposobów zarządzania pracą wymagających silnej współpracy z klientem. Ich stosowanie zapewnia, że końcowe rozwiązanie zaspokaja potrzeby klienta, a nie tylko potrzeby zespołu realizującego projekt. Decyzje o szczegółach podejmowane są w jak najpóźniejszych etapach projektu: dostarczenie produktu rozpoczyna się od ogólnej wizji tego, co chcemy dostarczyć.
Pojęcie Agile pojawiło się w roku 2001 na spotkaniu 17 osób, które napisały manifest wspólnych zasad dla metodyk zwinnych:
„Wytwarzając oprogramowanie i pomagając innym w tym zakresie, odkrywamy lepsze sposoby wykonywania tej pracy. W wyniku tych doświadczeń przedkładamy: ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia, działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację, współpracę z klientem ponad formalne ustalenia, reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem. Doceniamy to, co wymieniono po prawej stronie, jednak bardziej cenimy to, co po lewej.”
Metodyka Agile stanowi jeden z najpopularniejszych sposobów zarządzania projektami na świecie, sprawdzając się w projektach o sztywnym budżecie i terminie zakończenia. Ponieważ nie można mieć wszystkiego naraz, Agile zakłada, że zakres projektu będzie ulegał zmianie. W przypadku ustalenia niezmiennego budżetu i czasu zakończenia należy liczyć się z tym, że zmienny będzie zakres projektu, co pozwala na olbrzymią elastyczność pracy.
Rodzaje metodyk zwinnych
Pod parasolem pojęcia Agile mieści się wiele metodyk zarządzania projektami i dostarczania produktów.
Pierwszą grupą są podejścia lekkie – nastawione w większym stopniu na dostarczanie produktów:
Extreme Programming:
-
Daje techniki wytwarzania oprogramowania
-
Nie posiada pojęcia projektu
-
Jest bardzo mało zarządzania
-
Trzeba łączyć ją z metodykami zarządzania
-
Lean:
-
Główną zasadą jest eliminacja strat – „Wartością jest to, co klient uzna za wartościowe.”
-
Przykładem myślenia Lean jest twierdzenie, że nie należy wykonywać wszystkich analiz na początku, bo zajdą zmiany
-
Może być stosowany na poziomie wytwarzania i organizacji
-
Scrum:
-
Zapewnia znakomite podejście oparte na zespole,
-
Priorytetyzuje pracę,
-
Nie posiada pojęcia projektu
-
Potrzebuje dodatkowego podejścia na poziomie zarządzania projektem (np. DSDM Atern)
-
Często łączony z XP (Scrum zapewnia zarządzanie zespołem, a XP techniki wytwarzania)
-
Podejście pełniejsze kładą większy nacisk na zarządzanie projektami
DSDM Atern ((Dynamic Systems Development Method))-
Najstarsza na świecie metodyka Agile, powstała w 1995 roku
-
Jako jedyna w pełni opisuje zarządzanie projektami Agile
-
Jest w ciągłym rozwoju, a DSDM Atern jest jej najnowszą wersją.
-
Agile Project Management:
-
Na początku projektu tworzony jest plan wysokiego poziomu oparty o zarys wymagań i rozwiązanie widziane „z lotu ptaka”
-
Projekt jest realizowany w sposób iteracyjny i przyrostowy
-
Kolejny przyrost jest budowany w oparciu o produkt wytworzony
-
w poprzedniej iteracji,
-
Szczegółowy plan każdego kroku jest tworzony przez zespół, a nie Kierownika Projektu.
-
Różnice pomiędzy tradycyjnym kaskadowym podejściem do zarządzania projektami a podejściem typu Agile przedstawia poniższa ilustracja:
-
-
-
-
-